Česky
English



ROMÁN / 1990

Nesmrtelnost

První dobrá zpráva je tedy tato: Milan Kundera nemá nejmenší úmysl spokojit se s tím, aby byl Milanem Kunderou a právě podepsal jménem Milana Kundery zázračný a ďábelský „francouzský“ román. Jako by Kafka, vrátiv se mezi nás, poslal k čertu všechny klišé i všechny diplomní práce, co o něm byly napsány, aby nás uchvátil nejprostšími a nejbezprostřednějšími slovy. (…) Ďábel sám vede ten bál, ale nejhorší je, že je to dobrý ďábel, tedy neporazitelný, jehož morbidní vlastností je jen to, že mu i v komičnu totálně chybí jakýkoliv smysl pro humor. (Philippe Sollers)

O románu

V každém případě nyní v Nesmrtelnosti máme tu nejbohatěji a nejúplněji vykreslenou ženskou postavu, jakou kdy Kundera vytvořil, a poslední pohled na ni je skutečně dojemný. Abych vysvětlil proč, musel bych popsat děj, což je úkol, který jsem, zdá se, zanedbal. Jenže Kunderovo propracované zamyšlení nad nesmrtelností našich gest a podob využívá tolik zdrojů, že děj se zdá být v této důležité a nezapomenutelné knize tím nejméně důležitým aspektem. (Jonathan Coe, The Guardian, 16. 5. 1991)

Obálky zahraničních vydání

Albánské vydání

Anglické vydání

Bulharské vydání

Italské vydání

Ruské vydání

Francouzské vydání

Nizozemské vydání

Arabské vydání

Ukázka z románu

Odcházela v plavkách podél bazénu. Minula plavčíka, a když byla od něho vzdálena tři, pět kroků, otočila k němu ještě hlavu, usmála se a zamávala mu. Sevřelo se mi srdce. Ten úsměv i to gesto patřily dvacetileté ženě! Její ruka se vznesla s okouzlující lehkostí. Bylo to, jako by vyhazovala do vzduchu barevný míč, aby si hrála s milencem. Ten úsměv i to gesto měly půvab a eleganci, zatímco tvář a tělo už žádný půvab neměly. Byl to půvab gesta utopený v nepůvabu těla. Ale ta žena, i když samozřejmě musela vědět, že už není krásná, na to v té chvíli zapomněla. Určitou část své bytosti žijeme všichni mimo čas. Možná že jen ve výjimečných chvílích si uvědomujeme svůj věk a že jsme většinu času bezvěcí. Ať už je tomu jakkoliv, ve chvíli, kdy se otočila, usmála a zamávala na mladého plavčíka (který to nevydržel a vyprskl), o svém věku nevěděla. Jakási esence jejího půvabu, nezávislá na čase, se tím gestem na vteřinu odhalila a oslnila mne. Byl jsem podivně dojat. A vybavilo se mi slovo Agnes. Agnes. Nikdy jsem žádnou ženu toho jména nepoznal.

Atlantis 2016, První díl, kapitola 1, str. 11-12.

Z recenzí

Siegfried Sammet, Hamburger Morgenpost, 8. 1. 1991

Znovu a znovu otevírá Kundera ve svém románu nové dveře – v románu, který už ani nechce existovat. Ale zrušení tradičního děje nemá svůj ekvivalent ve zrušení všech postojů. Naopak. Všech sedm částí knihy prostupuje přísná morálka; například v zákulisí znatelné ohrnování nosu nad novinařinou; a nad příliš světskými tužbami a žádostivostí moderního člověka ve světě mezi módními veletrhy a masovými médii. Na konci Nesmrtelnosti, opilí četbou, která už skoro neexistovala, budete mít sucho v krku.

Wolfgang Dattler, Cosmopolitan, prosinec 1990

Nakonec nemají váhu velké činy – k tomu, abyste zůstali nezapomenutelní, stačí malé gesto. A Kundera na žebříku k nesmrtelnosti možná opět postoupil o další příčku.

Michael Wright, The Times, 16. 5. 1991

Stylem román připomíná směs elegantního eklekticismu Sira Thomase Browneho a praštěných podobenství Kurta Vonneguta. Výsledek je mnohem stravitelnější, než se může zdát, a Kunderova drásavá analýza sentimentálních slabůstek lidské rasy se dotkne každého, od nabiflovaného výměnného studenta z Marsu až po začátečníka v klubu čtenářů, který ještě není zhnusen postmodernistickými šprýmy. Ale pozor: toto je třpytivá rybka, u které musíte pečlivě vybírat každou kůstku, ne vykostěný sleď, který vám přistane na talíři zdarma.

Rozšiřte si obzory
Pseudonym

Sním o světě, kde by byli spisovatelé zákonem donuceni držet v tajnosti svou totožnost a používat pseudonymu. Tři nesmírné výhody: radikální omezení grafomanie; pokles agresivity v literárním životě; nemožnost biografické interpretace literárních děl.
(Nesmrtelnost)

Knihovna Milana Kundery je finančně podporována individuální dotací města Brna. 


© 2024 Moravská zemská knihovna